TESTY Z ČESKÉHO JAZYKA PRO PŘÍPRAVU NA PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY NA SŠ
Chybička se vloudila…
Používáš mnohem bohatší tištěné verze našich testů? Může se stát, že v některé z 3 200 otázek v 19 sešitech (z let 2019 a 2020) narazíš na chybu, která unikla naší pozornosti. Moc se za to omlouváme! Žádnou z následujících chyb už v příštích dotiscích (ani v online testech) nenajdeš:
PRAVOPIS 5
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
8/11
Na kterém řádku je chyba v předponě?
Tisková chyba – část zadání se tiskovou chybou přesunula do úlohy 9 d).
27/1
c) 1, 2, 4, 5, 3
Řešení a) a c) je totožné – úloha tak má dvě správná řešení.
PRAVOPIS 9
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
3/1
V _ihočeském kraji, poblíž _akouských hranic, můžete navštívit _árodní park _umava. a) J – R – N – Š b) J – r – n – Š c) j – r – n – š d) j – r – N – š
Původní zadání úlohy je sporné: je obtížné jednoznačně určit, jestli je sousloví „jaderná elektrárna“ součástí oficiálního názvu (společnost ČEZ ho takto uvádí, někteří jazykovědci jsou z formálních důvodů proti).
18/16
Kolik chyb je v následující větě?
24/11
Úloha (přísně vzato) nemá řešení.
Spojení „vysutý most“ totiž existuje (vysutý = vysunutý).
35/5
a) z – s – s – z
Řešení a) neplatí – pravopisně správné je „sklouzla“.
TVAROSLOVÍ 5
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
26/18
d) Kdybys o tom věděl, řekl bys mi to.
Úloha má v původní podobě dvě řešení – správné má být jen řešení a).
TVAROSLOVÍ 7
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
28/7
b) Pro mě za mě, dělej si, co chceš.
TVAROSLOVÍ 9
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
7/5
Ve které větě je chyba?
Správné řešení úlohy je nyní c).
Chyba je pouze v jedné větě (tvary Aloisa, Alfonsa jsou podle PČP správně, chybně je jen slovo „Beneša“).
14/19
Ve které větě je sloveso IV. třídy časované podle vzoru prosí?
21/12
d) zmizej
Slovo „zmizni“ je spisovné (ne sice jako tvar slovesa „zmizet“, ale jako tvar slovesa „zmiznout“).
29/15
Úloha nemá řešení.
Některé slovníky tvar slovesa „lámají“ připouštějí jako spisovný.
SLOVO-TVORBA 5
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
33/14
Správné řešení je a).
40/10
Které z následujících slov je mnohoznačné?
Slovo „vlna“ není homonymum: další významy tohoto slova jsou totiž odvozeny analogií.
SLOVO-TVORBA 7
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
8/8
c) pila
Slovo „lístek“ není homonymum (další významy tohoto slova jsou odvozeny analogií).
10/20
Pod čupřinou vlasů černých jak uhel, …
Zjednodušení úlohy: určení slova „jako“ (zájmenné příslovce) je pro žáky obtížné, protože v jiném kontextu může být i spojkou.
15/4
Vandráci hned druhého dne zmizeli… b) druhého
Výměna sporného slova: slovníky se neshodují, zda je v tomto kontextu slovo „jednoho“ číslovka, anebo zájmeno.
17/14
Ve které větě nejsou chyby v tvarech přídavných jmen?
18/18
Které z následujících slov je mnohoznačné?
Slovo „vlna“ není homonymum: další významy tohoto slova jsou totiž odvozeny analogií.
21/13
b) Miroslav – Mirek
Jaromírovi se sice také říká Mirek, ale zkracováním vzniká hypokoristikum „Mirek“ ze slova „Miroslav“.
SLOVO-TVORBA 9
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
11/5
Ve které větě najdeš „od“ ve funkci předložky?
Řešení se nemění, ale při daném grafickém ztvárnění úlohy je takto formulované zadání přesnější.
12/7
…a směrem na jihozápad od osady Vyšší Brod
Přísně vzato slovo „jihozápadně“ vzniklo odvozením od složeného slova „jihozápad“. Žáci to však na úrovni znalostí ZŠ nerozliší a uzná se jim určení slova „jihozápadně“ jako složeného.
20/10
b) léčit – léčitel
Úloha má v původní podobě dvě řešení (slovo „lékařka“ je správně odvozeno od slova „lékař“).
21/14
Slova můstek, korunka nebo oko jsou… c) slova mnohoznačná.
Úloha nemá v původní podobě správné řešení: uvedená slova nepatří mezi homonyma, jsou to slova mnohoznačná.
24/9
b) los
Slovo „ohryzek“ není homonymum, ale slovo mnohoznačné.
27/4
Ve které větě je nespisovný tvar příslovce?
28/12
a) připravil
Úloha nemá v původní podobě řešení – slovo „připočítal“ má také dvě předpony.
39/1
b) přivlastňovacích
Úloha má v původní podobě dvě řešení – osobní i ukazovací zájmena jsou ve větě dvě.
39/3
Na kterém řádku je nesprávně přechýlené slovo?
Správné řešení b) se nemění, ale je v něm jen jedno chybně přechýlené slovo, a tak použití množného čísla není namístě.
40/8
b) Arménie
Původní řešení „b) Itálie“ je v pořádku, slovo „Ital“ také vzniká odebráním přípony – žáky ale může mást, že zároveň dochází ke krácení samohlásky.
40/9
Najdi ke každému přejatému slovu jeho synonymum…
42/20
Úloha je sporná.
Slova „jen“ i „nakonec“ mohou být hodnocena jako příslovce, teoreticky tedy může být řešením i počet 7.
VĚTNÁ STAVBA 5
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
15/4
Proto byla těla faraonů po smrti nabalzamovány a pohřbeny…
Pokud žáci budou tvar pomocného slovesa „byly“ také počítat jako chybu, dojdou k počtu 4 chyby.
18/19
b) avšak – kdyby d) usmál se – a proto (bez čárky – pozn. aut.)
Zjednodušení úlohy: větší nesmyslnost nabízených spojek (pro 5. ročník je úloha obtížná).
22/20
POZOR, PES
Oprava nemá vliv na řešení úlohy.
23
Osmisměrka: 9. řada písmen, 3. písmeno zleva opravit na „I“ (místo „A“)
VĚTNÁ STAVBA 7
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
3/4
…zpomalovali a zastavovali.
Pro přehlednost odstraněno zvratné „se“ – zároveň se omezí spekulace, zda nejde o dvě věty. Správné řešení úlohy pak má být a).
12/10
a) reprezentace
17/15
Ve které ze čtyř částí úryvku není vedlejší věta přívlastková?
Upřesnění – možnost b) není souvětí.
18/18
a) V ukázce je několik uvozovacích vět.
Úloha má v původní podobě dvě řešení (a, c).
33/15
a) Muž s batohem polykal kilometry.
Úloha má v původní podobě dvě řešení – upraveno tak, aby bylo platné pouze jedno.
39/1
Úloha má dvě řešení.
V souvětí c) je VV příslovečná měrová – podle funkční ligvistiky se sice řadí k větám způsobovým, ale na ZŠ se tradičně určuje zvlášť.
45
Zadání u 3. věty: (poslední písmeno doplňku)
Slovo „chlap“ je ve větě doplňkem.
VĚTNÁ STAVBA 9
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
4/6
c) Věta obsahuje jednoduchý slovesný přísudek.
Úloha má v původní podobě dvě řešení – upraveno tak, aby bylo platné pouze jedno.
7/3
…podle uvážení a gusta, ale musí to být v pohraničí.
Cílem úpravy je usnadnění úlohy.
20/9
c) Hněv je špatný rádce.
Úloha má v původní podobě dvě řešení (a, c).
35/1
Na kterém řádku je příslovečné určení času?
Úloha má v původní podobě dvě řešení – upraveno tak, aby bylo platné pouze jedno.
SLOH 5
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
17/17
přísloví
Nejedná se o rčení, ale o přísloví.
24/1
a) oznámení b) referát
Ukázka obsahuje prvky zprávy i oznámení, proto jsme zjednodušili výběr možností, aby úloha nebyla sporná.
26/5
V kterém souvětí z pohádky…
Upřesnění terminologie věta/souvětí.
SLOH 9
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
6/15
a) vyprávěcí b) informační
Životopis je útvarem administrativního stylu, užívá se v něm však slohový postup informační.
POROZUMĚNÍ TEXTU 5
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
12/18
Urči na základě ukázek 2 a 3, jaká je Hurvínek loutka.
Upřesnění zadání, aby bylo žákům jasné, z čeho mají při určování typu loutky vycházet.
15/6
b) změnil
Žáci určí odpověď správně, ale slovo „přeběhl“ se v 1. ukázce nevyskytuje (je až v 2. ukázce).
16/10
b) přímo
Cílem úpravy je usnadnění úlohy.
27/15
Označ větu, která je pro cíl ukázky 2 nejméně důležitá.
Do ukázky se teoreticky hodí všechny věty – jen jedna z nich není pro účel sdělení důležitá.
POROZUMĚNÍ TEXTU 9
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
17/4
Čím nejpřesněji nahradíš slovo zvýrazněné v 1. odstavci ukázky 1?
Upřesnění zadání tak, aby bylo zcela jednoznačné.
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Strana/Úloha
Úprava
Zdůvodnění
25/5
a) dialog b) přímou řeč c) nepřímou řeč d) citaci
Úloha nemá v původní podobě řešení, protože ukázka obsahuje i nepřímou řeč.
25/6
a) přísloví
Jako správné řešení je uvedeno rčení, ale jedná se spíše o přísloví.